Czas czytania: 3 minuty.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie korzystne zmiany proponuje Ministerstwo Finansów;
- Jak sprawdził się do tej pory SLIM VAT 1;
- Kiedy możemy spodziewać się pakietu SLIM VAT 3.
Piotr WYRWA
Tax Manager w RSM Poland
Wawrzyniec ŻBIKOWSKI
Junior Tax Consultant w RSM Poland
W cieniu procesu legislacyjnego związanego z Polskim Ładem warto pamiętać także o innej nowelizacji przepisów podatkowych – tzw. SLIM VAT 2. Według deklaracji Ministerstwa Finansów, przygotowany przez rząd pakiet ma na celu „dalsze uproszczenie rozliczania przez podatników podatku od towarów i usług”. Większość wprowadzanych zmian weszła w życie już 1 października 2021 roku.
Czym był SLIM VAT „1”?
„Pierwszy” SLIM VAT wszedł w życie z początkiem 2021 roku. Celem tamtej nowelizacji było m.in. uproszczenie procesu fakturowania, wprowadzenie ułatwień dla eksporterów, wydłużenie terminu odliczenia VAT czy też doprecyzowanie przepisów w zakresie płatności split payment – o czym pisaliśmy na naszej stronie.
Pomimo deklarowanego celu – czyli usprawnienia procesu opłacania podatku – przynajmniej część aspektów ówczesnej nowelizacji przyniosła dokładnie przeciwny efekt i dodatkowo skomplikowała rozliczenia VAT. W szczególności niejasne były przepisy dotyczące faktur korygujących in minus.
SLIM VAT 2 – kolejne zmiany
Szybko po opublikowaniu SLIM VAT 1 okazało się, że MF pragnie uprościć życie podatników jeszcze bardziej i szykuje kolejne zmiany. I przyznać trzeba, że – przynajmniej „na papierze” – wyglądają one naprawdę korzystnie. Należą do nich między innymi:
- Dostosowanie definicji państwa członkowskiego UE. W punkcie tym chodzi przede wszystkim o dopasowanie przepisów do sytuacji powstałej po Brexicie. Co istotne, status państwa członkowskiego przyznany został Irlandii Północnej.
- Doprecyzowanie zasad z zakresu transakcji łańcuchowych. Uregulowana została kwestia miejsca tzw. „dostawy ruchomej”, w sytuacji, gdy transport lub wysyłka są organizowane przez pierwszy lub ostatni podmiot w łańcuchu. Dostawą ruchomą będzie wówczas odpowiednio dostawa dokonana przez pierwszy podmiot bądź dostawa dokonana na rzecz ostatniego podmiotu.
- Wprowadzenie możliwości dokonania korekty podatkowej w terminie 4 miesięcy (licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów) w sytuacji, gdy podatnik nie rozliczył podatku należnego.
- Umożliwienie – przy dostawie budynków, budowli lub ich części – złożenia rezygnacji ze zwolnienia z VAT jeszcze przed dniem dokonania dostawy. Odpowiedni dokument przekazany będzie musiał zostać właściwemu naczelnikowi US lub podpisany przed notariuszem.
- Zrezygnowanie z warunku, który uzależniał dokonanie odliczenia podatku naliczonego w tym samym okresie, w którym wykazany został podatek należny od wykazania VAT należnego w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy.
- Wydłużenie możliwości skorzystania z tzw. „ulgi na złe długi” do 3 lat.
Co do zasady, zmiany te są dla podatników rzeczywiście korzystne. Niemniej, w przypadku niektórych z nich, istnieją uzasadnione obawy o to, czy na pewno zostały one skonstruowane w sposób prawidłowy. Nie wiadomo też jak do ich stosowania będą podchodzić organy.
Oprócz zmian na gruncie ustawy o VAT, nowelizacja wprowadza również zmiany w Prawie bankowym. Obejmują one np. kwestie związane z tzw. „rachunkiem VAT”.
SLIM VAT 3 na horyzoncie
Jak się okazuje, nie jest to bynajmniej ostatnia przyjmowana pod tą nazwą nowelizacja. Wiceminister finansów Jan Sarnowski już w czerwcu zapowiedział bowiem, że jesienią zaprezentowany zostanie kolejny, trzeci już, „SLIM VAT”. Póki co nie ma jednak jeszcze informacji na temat tego, co ma się w nim znaleźć – będziemy o tym informować Państwa na bieżąco.
Zapisz się do Newslettera RSM Poland i bądź na bieżąco w najważniejszych kwestiach z zakresu prawa, finansów i podatków.
Zapisz się