Skontaktuj się z naszym ekspertem

Integracja wykorzystywanego oprogramowania księgowego w taki sposób, aby spełniło wymogi stawiane przez Krajowy System e-Faktur (KSeF) może sprawić kłopoty – szczególnie w przypadku działających międzynarodowo firm. Wdrażając elektroniczne faktury warto więc skorzystać z pomocy zaznajomionych z wymogami doradców podatkowych, którzy przeprowadzą przez ten proces oraz w razie potrzeby zaproponują alternatywne działania, dostosowane do indywidualnych potrzeb podatnika.
Cyfryzacja fakturowania i raportowania VAT w Unii Europejskiej, zaproponowana przez Komisję Europejską w tzw. pakiecie „VAT in Digital Age” (ViDA), wprowadza rewolucję VAT-u na poziomie całej UE, gdyż wpływa na przedsiębiorstwa działające we wszystkich państwach członkowskich. W Polsce przykładem cyfryzacji jest wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), z którego niedługo będą musiały korzystać prawie wszystkie działające w naszym kraju podmioty.
Czym dokładnie jest KSeF i kiedy stanie się obowiązkowy?
Krajowy Systemu e-Faktur (KSeF) to system teleinformatyczny, który służy jednocześnie do wystawiania i otrzymywania faktur drogą elektroniczną. Aby taka e-faktura była przez polskie przepisy uznana za prawidłową musi spełniać ściśle określone wymogi i być zgodna ze strukturą logiczną FA(3).
Choć sam system KSeF funkcjonuje już od kilku lat, to korzystanie z niego było do tej pory dobrowolne. Prawdziwa rewolucja nadejdzie wtedy, gdy system stanie się obowiązkowy.
Termin wprowadzenia obowiązkowych e-faktur był wielokrotne przesuwany. Aktualnie wiemy jednak, że obowiązek wystawiania e-faktur zostanie nałożony:
- od 1 lutego 2026 r. – na podatników, których roczny obrót przekracza 200 mln PLN,
- od 1 kwietnia 2026 r. – na pozostałych działających w Polsce podatników.
Co istotne, problematyka KSeF dotyka także zagraniczne podmioty, które są w Polsce zarejestrowane dla celów VAT. Skala wyzwań związanych z wdrożeniem obowiązkowych e-faktur zależy jednak od charakteru prowadzonej działalności i indywidualnych okoliczności – może obejmować zarówno jedynie drobne zmiany w otrzymywaniu faktur zakupowych od polskich odbiorców, jak i obowiązek pełnego wdrożenia faktur elektronicznych zgodnych z polskimi wymogami i strukturą logiczną FA(3).
Sprawdź, jak możemy pomóc twojej firmie
Zakres usług oferowanych przez RSM Poland w ramach wdrożenia elektronicznych faktur ustrukturyzowanych: na jakie wsparcie mogą liczyć użytkownicy KSeF?
Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur stanowi dla wielu firm i organizacji duże wyzwanie, a czasu na jego wprowadzenie pozostało coraz mniej.
Kroki, które muszą podjąć przedsiębiorcy podlegający pod obowiązkowy KSeF
- weryfikacja zakresu transakcji sprzedażowych i zakupowych dokumentowanych e-fakturami;
- weryfikacja źródeł pochodzenia danych wykorzystywanych obecnie przy wystawianiu faktur sprzedażowych i faktur korygujących;
- dostosowanie procedur fakturowania i obiegu dokumentów do nowych regulacji;
- analiza funkcjonalności używanych systemów księgowych i ich zgodności w wymogami KSeF oraz ich ewentualne dostosowanie;
- przeszkolenie pracowników uczestniczących w procesie wystawiania faktur z nowych regulacji oraz konsekwencji ich nieprzestrzegania;
- nadanie uprawnień do korzystania z KSeF osobom, które będą odpowiedzialne za wysyłanie i odbieranie e-faktur.
Aby móc sprostać tym wyzwaniom niezbędna jest szeroka wiedza osób wyspecjalizowanych nie tylko w obszarze podatkowym, ale również prawnym, księgowym oraz informatycznym. Nasz zespół ekspertów – osób wyspecjalizowanych w zakresie poszczególnych aspektów wdrażania systemu KSeF – wesprze Państwa w tym procesie.
Etapy wdrożenia KSeF przy wsparciu doradców podatkowych RSM Poland
E-fakturowanie to nie tylko kwestia technicznej integracji państwowej platformy z systemem księgowym – każda firma ma unikalne procesy obiegu dokumentów, dlatego skuteczne wdrożenie KSeF wymaga analizy i dostosowania działań do sytuacji konkretnej organizacji. Ma to szczególnie duże znaczenie w przypadku przedsiębiorstw międzynarodowych, gdyż wdrożenie e-fakturowania zgodnego z KSeF nie jest zadaniem łatwym do zrealizowania na poziomie centralnym (grupowym) i spełnienie wszystkich wymogów może być w ramach globalnego systemu księgowego trudne lub czasem niemożliwe. Skuteczna implementacja polskich e-faktur wymaga więc zindywidualizowanego podejścia do tego procesu na poziomie krajowym.
W RSM Poland wychodzimy z założenia, że sposób wdrożenia KSeF musi być dostosowany do specyfiki danego przedsiębiorcy – podmiot, którego skala działalność w Polsce jest ograniczona, nie powinien ponosić nadmiernych kosztów związanych z dostosowaniem do KSeF.
Mając to na uwadze opracowaliśmy gotowe rozwiązania zarówno dla podatników (szczególnie zagranicznych) wystawiających jedynie kilka faktur w miesiącu jak i dla podmiotów, które potrzebują bardziej skalowalnych rozwiązań. Służymy także wsparciem eksperckim we wdrożeniu zewnętrznych rozwiązań oferowanych przez wybranych przez naszych klientów dostawców systemów księgowych i ERP.
Kluczem do wdrożenia i przesyłania e-faktur do KSeF jest dokładne zrozumienie i zmapowanie obiegu informacji oraz dokumentów w firmie. Prawidłowo przeprowadzone mapowanie procesów powinno uwzględniać wszystkie niezbędne procedury, instrukcje i dokumentacje w zakresie obiegu informacji w organizacji, dlatego w jego trakcie działamy dokładnie, metodycznie oraz wykorzystujemy nasze doświadczenie zdobyte w trakcie przeprowadzania audytów podatkowych aby zagwarantować, że wykorzystywane przez daną jednostkę procesy zostaną należycie i kompleksowo wzięte pod uwagę.
Wprowadzanie KSeF to proces dynamiczny – zmieniają się zarówno przepisy, jak i (wraz z ciągłym rozwojem) potrzeby biznesowe oraz infrastruktura IT firm. Dlatego warto trzymać rękę na pulsie i mieć świadomość tego, jak płynny może być to proces. Nasz zespół doradztwa podatkowego monitoruje na bieżąco informacje publikowane przez Ministerstwo Finansów i kontroluje przebieg implementacji KSeF pozwalając podmiotom na sprawne wprowadzanie cyklicznych poprawek i dostosowanie systemu do nowych wymagań.
Dlaczego przy wdrażaniu systemu elektronicznego fakturowania warto skorzystać z usług RSM Poland?
Specjaliści RSM Poland mają praktyczne doświadczenie w doradztwie podatkowym dotyczącym między innymi:
- przeprowadzenia audytu procesów VAT Compliance – zarówno dla podmiotów krajowych jak i zagranicznych;
- wspierania podmiotów zagranicznych w ich rejestracji VAT w Polsce;
- dokonywania analizy powstania stałego miejsca prowadzenia działalności (CIT, VAT) przez podmioty zagraniczne działające na terytorium Polski;
- wspierania w wypełnianiu określonych przepisami obowiązków w ramach usług CIT i VAT Compliance;
- kontaktowania się z organami podatkowymi i udzielania niezbędnych informacji w przypadku czynności sprawdzających, kontroli podatkowych i postępowań podatkowych.
W ramach naszych usług księgowych, prawnych i informatycznych:
- zaoferujemy pełen outsourcing księgowości oraz nadzór księgowy;
- przeprowadzimy konfigurację i optymalizację systemu księgowego Oracle pod kątem oczekiwań informacyjnych firmy oraz zgodności z polskimi przepisami;
- pomożemy we wdrożeniu prostych narzędzi do korzystania z KSeF, które stanowią optymalne rozwiązanie dla podmiotów z ograniczonym zakresem działalności w Polsce;
- zweryfikujemy posiadane przez kluczowe dla firmy osoby podpisy kwalifikowane i profile zaufane (a także wesprzemy podmioty w ich pozyskaniu);
- wesprzemy w nadaniu uprawnień do korzystania z KSeF osobom, które będą odpowiedzialne za wysyłanie i odbieranie e-faktur i e-faktur korygujących;
- dokonamy analizy i doradzimy w kształtowaniu warunków współpracy z kontrahentem pod kątem obowiązków i procedur KSeF (m.in. poprzez dostosowanie umów z kontrahentami, ogólnych warunków umów, sprzedaży etc.);
- przygotujemy dokumentację wewnętrzną (regulaminy i procedury), w tym również pracowniczą, dostosowaną do nowych regulacji związanych z KSeF (m.in. regulaminy dotyczące zasad wystawiania faktur i ich korekt, sporządzania informacji dodatkowej, postępowania w razie awarii, etc.);
- zidentyfikujemy ryzyka w zakresie przestrzegania obowiązków przedsiębiorców wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych i postępowań prowadzonych przez UOKiK w kontekście wejścia w życie KSeF (m.in. pomożemy w identyfikacji rozmiarów przedsiębiorcy, zwrócimy uwagę na uprawnienia wierzyciela i obowiązki dłużnika w związku z terminami zapłaty, etc.).
Jeśli chcesz uniknąć problemów z organami administracji skarbowej napisz do naszego eksperta i dowiedz się, jak możemy pomóc Twojej firmie.
Napisz do nas
Napisz do nas
Uzupełnij formularz, a ekspert RSM skontaktuje się z Tobą
Uzupełnij formularz, a ekspert RSM skontaktuje się z Tobą
Uzupełnij formularz, a ekspert RSM skontaktuje się z Tobą