W artykule odpowiadamy na pytania:
- Jak niemieckie przepisy regulują zasady raportowania do LUCID w przypadku opakowań marek własnych?
- Kiedy opakowania wprowadzane na niemiecki rynek powinien raportować producent, a kiedy sprzedawca?
- Jakie kroki należy podjąć, aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez niemiecką ustawę o opakowaniach Verpackungsgesetz (VerpackG)?
Czym jest „marka własna”?
O marce własnej (niem. „Eigenmarke”) mówimy, jeśli na opakowaniu produktu znajduje się wyłącznie nazwa lub marka sprzedawcy (lub też dystrybutora), a nie producenta.
Jeśli nazwa lub logo producenta nie znajduje się na opakowaniu produktu, to – zgodnie z niemiecką ustawą o opakowaniach (VerpackG) – nie on, tylko wprowadzający towar na niemiecki rynek pod swoim brandem sprzedawca jest uznawany za „Herstellera” (pol. „pierwszego wprowadzającego na rynek”). W efekcie to ten podmiot jest odpowiedzialny za rejestrację w systemie LUCID oraz podlega pod obowiązkowe współuczestnictwo w systemie dualnym i związane z tym raportowanie ilości opakowań.
Jeśli jednak wprowadzane na niemiecki rynek opakowanie zawiera zarówno nazwę producenta, jak i sprzedawcy – na przykład poprzez dopisek „wyprodukowano dla [nazwa sprzedawcy]” – to za „pierwszego wprowadzającego” opakowanie nadal uznaje się producenta, a nie sprzedawcę.
Sprawdź, jak możemy pomóc twojej firmie
Czy firmy muszą raportować ilości opakowań w przypadku produktów marki własnej?
Tak – podmioty, które są właścicielem marki własnej (i wprowadzają na rynek niemiecki produkty w opakowaniach objętych obowiązkiem systemowym), są uznawane za „Herstellera”, czyli pierwszego wprowadzającego w rozumieniu niemieckiej ustawy o opakowaniach (VerpackG).
W praktyce oznacza to, że niezależnie od tego, kto fizycznie wyprodukował produkt, pełna odpowiedzialność za raportowanie do niemieckiego systemu LUCID spoczywa na właścicielu marki handlowej, jeśli:
- na opakowaniu widnieje wyłącznie nazwa/marka sprzedawcy (bez nazwy producenta),
- produkt trafia do konsumenta końcowego na rynku niemieckim.
Więcej na temat procesu rejestracji w LUCID i realizacji obowiązków związanych z raportowaniem opakowań wprowadzanych na rynek niemiecki znajdziesz na stronie naszej usługi wsparcia w sporządzaniu Deklaracji o Kompletności.
Kto raportuje – producent czy sprzedawca?
Jeśli podmiot sprzedaje produkt pod swoją własną marką („Eigenmarke”), a opakowanie zawiera tylko jego nazwę/markę, to jako sprzedawca musi:
- zarejestrować się w LUCID jako „Hersteller”,
- zawrzeć umowę z systemem dualnym,
- raportować co roku ilości wprowadzonych na rynek niemiecki opakowań (zarówno do LUCID, jak i systemu dualnego).
Jeśli na opakowaniu znajduje się marka producenta, to obowiązki związane z publicznym rejestrem LUCID spoczywają na producencie – to on się rejestruje i raportuje wymagane informacje do Centralnego Rejestru Opakowań – chyba, że opakowanie zostało wprowadzone na rynek przez inny podmiot (np. przez importera).
Raportowanie opakowań marki własnej krok po kroku
Podsumowując: jeśli opakowanie jest oznaczone wyłącznie marką sprzedawcy, to sprzedawca jest w świetle niemieckiego prawa Herstellerem i przejmuje wszystkie związane z raportowaniem do Centralnego Rejestru Opakowań obowiązki.
Jeśli jednak obok znaku marki własnej widnieje także nazwa producenta wraz z dopiskiem „wyprodukowano dla [nazwa sprzedawcy]”, to wówczas odpowiedzialność za dostarczenie odpowiednich informacji do rejestru LUCID spoczywa na producencie; zgodnie z przepisami, jeśli został uwzględniony na opakowaniu, to w takim wypadku właśnie on działa jako pierwszy wprowadzający.
Podmiot sprzedający produkty pod marką własną powinien pamiętać o tym, że:
- TAK ✅ – musi zarejestrować się w LUCID,
- TAK ✅ – musi zawrzeć umowę z systemem dualnym,
- TAK ✅ – musi raportować ilości opakowań wprowadzanych na rynek niemiecki zarówno do systemu dualnego, jak i do LUCID,
- NIE ❌ – nie może przenieść obowiązków związanych z raportowaniem danych do Centralnego Rejestru Opakowań na producenta kontraktowego – odpowiedzialność ta jest niezbywalna i wynika z tego, że to marka danego podmiotu widnieje na opakowaniu.
Wiele firm zapomina (lub nawet nie zdaje sobie sprawy z tego), że obowiązują je przepisy niemieckiej ustawy o opakowaniach. W przypadku wątpliwości co do obowiązków podmiotu lub potrzeby pomocy w procesie rejestracji w LUCID oraz raportowania danych w ramach Deklaracji o Kompletności, zachęcamy do skorzystania z pomocy biegłych rewidentów RSM Poland. Nasz zespół ekspertów zapewni kompleksowe wsparcie, pomagając spełnić wszystkie wymogi prawne i uniknąć potencjalnych sankcji. Skontaktuj się z nami już dziś!