29 kwietnia 2024
Magdalena ZIELIŃSKA
Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Ustawa ma implementować postanowienia Dyrektywy Rady o globalnym podatku minimalnym (Pillar 2), którą Polska powinna była wdrożyć do końca 2023 r. w ramach drugiego filaru światowej reformy podatkowej uzgodnionej przez OECD.
26 kwietnia 2024
Aleksandra SKIERŚ
Po konsultacjach ze środowiskiem przedsiębiorców i ekspertami polskie Ministerstwo Finansów informowało, że termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur poda do publicznej wiadomości na przełomie kwietnia i maja – o czym informowaliśmy 11 kwietnia 2024 r. Ustawodawca rzeczywiście wywiązał się z tej obietnicy i wreszcie poznaliśmy kluczowe dla działających w Polsce podatników szczegóły pozwalające zaplanować wdrożenie KSeF w firmie.
22 kwietnia 2024
Aleksandra DĄBKOWSKA
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, wydając interpretację indywidualną, niekiedy patrzy na temat na tyle szeroko, że, zamiast skupić się na meritum, rozważa kwestie niezwiązane z przedmiotem zadanego mu pierwotnie pytania (bądź zagadnienia, które nie są kluczowe dla danej sprawy). W konsekwencji zdarza mu się pominąć mające wpływ na sposób interpretacji przepisów, wątpliwości, w wyniku czego prezentuje niekorzystne dla podatników stanowisko. Do takiej właśnie sytuacji doszło przy okazji wydawania interpretacji indywidualnej dotyczącej tzw. podatku od wyjścia – Exit Tax.
16 kwietnia 2024
Sylwia SŁONIEWSKA
Informujemy, że projekt zmiany ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw został przekazany Prezydentowi do podpisu. Nowelizacja nakłada na duże wielonarodowe przedsiębiorstwa obowiązek publicznego ujawniania sprawozdania związanego z podatkiem dochodowym płaconym w krajach, w których prowadzą działalność. Regulacje te stanowią implementację przepisów unijnych, tj. dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2021/2101 z 24 listopada 2021 r.
16 kwietnia 2024
Emilia KOWALCZYS
Działalność badawczo-rozwojowa pozwala ubiegać się o znaczne ulgi. Jednak podatnicy, którzy chcą skorzystać z preferencji podatkowych, muszą udowodnić, że spełniają ku temu niezbędne warunki. Niestety, polskie przepisy nie definiują jasno tych wymogów. Wówczas, podatnicy muszą szukać odpowiedzi u Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Sposób, w jaki organy podatkowe definiują nakłady na badania i prace badawcze, nie zawsze jednak jest po myśli działających w branży IT podmiotów.
11 kwietnia 2024
Żaneta CIESIELSKA
Po tym, jak 19.01.2024 r. Ministerstwo Finansów odroczyło termin wejścia w życie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), rządzący rozpoczęli prace nad projektem zmian, konsultując jednocześnie swoje propozycje z przedsiębiorcami. Jakich modyfikacji w przepisach możemy się spodziewać po tych rozmowach i kiedy obowiązek wystawiania faktur elektronicznych zawita ostatecznie do Polski? Oto aktualny stan prac legislacyjnych oraz przewidywany kierunek zmian w zakresie KseF.
9 kwietnia 2024
Ewelina KARLIŃSKA
Sprawdzając, czy firma jest zobowiązana do raportowania schematów podatkowych, warto pamiętać o tym, że polski ustawodawca rozszerzył zakres obowiązków nakładanych na firmy przez unijną dyrektywę DAC6. Do prawidłowego ujawniania informacji o MDR konieczna jest zatem znajomość nie tylko polskiej definicji kryterium głównej korzyści, ale też wszystkich cech rozpoznawczych. Szczególnym cechom rozpoznawczym przyjrzymy się bliżej w tym artykule.
9 kwietnia 2024
Ewelina KARLIŃSKA
Operator platformy cyfrowej, aby wywiązać się z narzuconego przez unijną dyrektywę DAC7 obowiązku raportowego, musi zgromadzić szereg danych na temat działających w udostępnianym przez niego środowisku sprzedawców. Najczęściej, aby zdobyć takie informacje, musi zwrócić się z prośbą o ich udostępnienie do samych sprzedawców. W obrocie gospodarczym mogą się jednak zdarzyć sytuacje, w których operator platformy nie będzie w stanie – z różnych powodów – uzyskać wszystkich danych. Co taki podmiot powinien w tym przypadku zrobić, aby uniknąć problemów? Czy przepisy projektu polskiej ustawy oferują w tym zakresie jakieś rozwiązania?
29 marca 2024
Ewelina KARLIŃSKA
Kryterium głównej korzyści jest istotnym elementem w przypadku raportowania schematów podatkowych (MDR) w przypadku których mamy do czynienia z ogólnymi cechami rozpoznawczymi. Zgodnie z regulacjami Ordynacji podatkowej, jeśli kryterium głównej korzyści nie będzie spełnione, to nie możemy mówić o zaistnieniu schematu podatkowego – nawet w sytuacji, w której uzgodnienie spełnia którąś z ogólnych cech rozpoznawczych. Czym jest zatem kryterium głównej korzyści i jak je zweryfikować?
25 marca 2024
Ewelina KARLIŃSKA
Zgodnie z unijną dyrektywą DAC7, operatorzy platform cyfrowych mają obowiązek raportowania informacji o sprzedawcach – czyli użytkownikach platformy będących albo osobą fizyczną, albo podmiotem, którzy w każdym momencie okresu sprawozdawczego (roku kalendarzowego) są zarejestrowani na platformie i wykonują stosowne czynności. Jak przepisy dyrektywy DAC7 i projektu polskiej ustawy, która ją implementuje, rozumieją pojęcie stosownych czynności i jakie informacje o sprzedawcach podlegają raportowaniu?