RSM Poland
Języki

Języki

Estoński CIT w polskim wydaniu

Pomysł wprowadzenia w Polsce tzw. estońskiego CIT pojawił się już jesienią zeszłego roku w trakcie listopadowego expose premiera Mateusza Morawieckiego. 17 czerwca br. pomysł ten znów ujrzał światło dzienne.  

Czym jest estoński CIT?

Estoński CIT to nic innego, jak przesunięcie momentu zapłaty podatku na moment dystrybucji zysku do właścicieli firm, co oznacza, że dopóki pieniądze pozostają w firmie (nie są wypłacane właścicielom), dopóty podatnik nie jest obowiązany do obliczania i zapłaty od nich podatku. W praktyce firmy uprawnione do skorzystania z takiego rozwiązania nie wpłacałyby podatku w postaci miesięcznych (kwartalnych) zaliczek ani nie dokonywałyby rocznych rozliczeń.

Jakie będzie efektywne opodatkowanie?

Aktualnie, w odniesieniu do opodatkowania CIT dochodu spółki kapitałowej, obowiązują dwie stawki, tj. w zależności od wielkości podatnika jest to 19% albo 9% (mali podatnicy). Wypłata dywidendy wiąże się natomiast z opodatkowaniem w wysokości 19%. Efektywna stawka podatku wynosi zatem 34,39% albo 26,29%.

DORADZTWO PODATKOWE
Skomplikowane przepisy podatkowe spędzają Ci sen z powiek? Skorzystaj z wiedzy ekspertów.
Dowiedz się więcej

Stawka PIT odnosząca się do wypłaty dywidendy w przypadku wyboru systemu estońskiego pozostanie taka sama (19%). Zmianie ulegną stawki CIT, które w zależności od wielkości podmiotu będą równe:

  • 25% albo 20% (stawka obniżona) dla większych podatników;
  • 15% albo 10% (stawka obniżona) dla małych podatników.

Zdaniem MF, efektywne opodatkowanie, z uwagi na planowany mechanizm odliczenia estońskiego podatku zapłaconego przez spółkę od podatku od dywidendy, nie będzie znacząco wyższe od opodatkowania przewidzianego w klasycznym systemie podatku CIT.

Komu przysługuje?

Podmioty, które będą mogły skorzystać z nowego rozwiązania to małe i średnie przedsiębiorstwa spełniające określone warunki, tj.:

  • realizujące obroty nieprzekraczające 50 mln PLN (97% spółek kapitałowych zarejestrowanych w Polsce);
  • zatrudniające przynajmniej 3 pracowników;
  • posiadające wspólników będących wyłącznie osobami fizycznymi;
  • nieposiadające zaangażowania kapitałowego w innych podmiotach;
  • osiągające większość dochodów z tzw. działalności operacyjnej.

W praktyce podmiotów uprawnionych do stosowania systemu estońskiego CIT miałoby być ok. 200 tys.

Jakie ma przynieść korzyści?

Kancelaria Premiera jako możliwe do osiągnięcia korzyści wymienia:

  • wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Polski oraz wzrost stopy inwestycji (o 2 p.p. do 2021 r.);
  • nowe miejsca pracy (kilkaset tysięcy w perspektywie kilku lat);
  • wzrost płynności finansowej polskich przedsiębiorstw;
  • wzrost odporności polskiej gospodarki na kryzysy;
  • wzrost produktywności;
  • spadek barier rozwojowych sektora MŚP;
  • ograniczenie czasu potrzebnego na rozliczenie podatków.

Estonia rewolucję w podatku dochodowym przeprowadziła 1 stycznia 2000 r., czyli przeszło dwadzieścia lat temu. Wdrożenie nowego systemu w Polsce miałoby nastąpić za około pół roku, co w praktyce oznacza początek roku 2021 i kosztować polski budżet ok. 4,35 mld PLN. Skorzystanie z takiego rozwiązania byłoby fakultatywne i możliwe na okres 4 lat (z możliwością przedłużenia). 

CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ?
Zapisz się do Newslettera RSM Poland, aby być na bieżąco w kwestiach prawa, finansów i podatków. Skorzystaj z wiedzy ekspertów już dzisiaj.
Zapisz się

W razie jakichkolwiek pytań lub potrzeby omówienia tematu, gorąco zachęcamy do kontaktu z naszym ekspertem , Danielem WIĘCKOWSKIM:

e-mail:ekspert@rsmpoland.pl

tel. +48 61 8515 766

fax +48 61 8515 786

Newsletter

Chcesz być na bieżąco w kwestiach audytu, prawa i podatków? Zapisz się na Newsletter RSM Poland.

Zapisz się